Δευτέρα 6 Οκτωβρίου 2014


 ΟΙ ΕΛΑΧΙΣΤΕΣ ΤΕΧΝΙΚΕΣ ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ
ΓΙΑ ΤΗΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟΤΗΤΑ  ΤΟΥ ΤΕΧΝΙΚΟΥ ΕΞΟΠΛΙΣΜΟΥ
( ΧΡΟΝΟΜΕΤΡΟ – ΠΙΝΑΚΑΣ /ΧΡΟΝΟΜΕΤΡΟ 24’’)

ΧΡΟΝΟΜΕΤΡΟ – ΠΙΝΑΚΑΣ
Στον κανονισμό του αθλήματος και συγκεκριμένα το
ΑΡΘΡΟ 45: Διαιτητές κριτές κομισάριος, προβλέπει ότι ο χειρισμός του χρονόμετρου του αγώνα και του πίνακα του αγώνα να γίνεται από δύο διαφορετικούς κριτές, τον χρονομέτρη του αγώνα και τον βοηθό σημειωτή αντίστοιχα. Συνήθως το σύνολο και των δύο παραπάνω λειτουργιών βρίσκετε στην ίδια συσκευή με αποτέλεσμα να είναι αδύνατη η χρησιμοποίηση της από δύο άτομα.
Για τον λόγο αυτό οι δύο αυτές συσκευές πρέπει να είναι ξεχωριστές. Είναι δυνατόν προκειμένου να μην αλλάξει ο σχεδιασμός που προβλέπει το software των συσκευών να βρίσκεται σε ενιαίο χώρο. Η λειτουργία του χρονόμετρου μπορεί  να γίνει  ακόμα και από  απόσταση από το κεντρικό  κουτί ελέγχου με την χρήση χειριστηρίου με καλώδιο, δίνοντας έτσι την άνεση και την δυνατότητα στον χρονομέτρη να ασχοληθεί απερίσπαστος με την χρονομέτρηση του αγώνα.
Για τον λόγο αυτό τα δύο όργανα χρονόμετρο πίνακας θα αναλυθούν ξεχωριστά.

ΧΡΟΝΟΜΕΤΡΟ

Ο έλεγχος του χρόνου από τον χρονομέτρη πρέπει να γίνεται με ένα διακόπτη δύο θέσεων (starstop)  και όχι με ένα μπουτόν δύο θέσεων ή με δύο μπουτόν (ένα για το star και ένα για το stop ) επιφανειακής επαφής.

Ο χειρισμός με τον διακόπτη δύο θέσεων, δίνει την δυνατότητα στον χειριστή να ξέρει ανά πάσα στιγμή και χωρίς οπτική επαφή με τον διακόπτη, σε ποιά θέση είναι.  Του παρέχει την δυνατότητα να παρακολουθεί συνεχώς τον αγώνα και με μια κίνηση του ενός  δακτύλου – τελείως αυτοματοποιημένη -  να ανοίγει ή να κλείνει το χρονόμετρο με χρόνο αντίδρασης τον  ελάχιστο που μπορεί να υπάρξει.

 Ο  χειρισμός με τον μπουτόν δύο θέσεων πολλές φορές μπερδεύει τον χρονομέτρη με αποτέλεσμα να μην κατανοεί με ακρίβεια σε ποια θέση βρίσκετε κάθε στιγμή (star ή stop). Είναι σίγουρο ότι αυτό θα προσπαθήσει να το επιβεβαιώσει κοιτώντας την λειτουργία του χρονόμετρου στον πίνακα. Αν όλα αυτά συμβούν θα είναι  πολύ αργά  αφού θα έχει ήδη χαθεί πολύτιμος χρόνος.

 Στη περίπτωσή των δύο μπουτόν επιφανειακής επαφής ο χρονομέτρης πρέπει να μετακινεί τα δάκτυλά του ανάμεσα στα δύο μπουτόν, κάτι που τον αναγκάζει να κοιτά την στιγμή της κίνησης  το χειριστήριο και επιπλέον δεν είναι ποτέ σίγουρος αν   έχει πατήσει σωστά.

ΠΙΝΑΚΑΣ

Ο έλεγχος του πίνακα από τον Βοηθό σημειωτή πρέπει να του δίνει την δυνατότητα με ελάχιστες κινήσεις να ενημερώνει το σκορ ,  τα ατομικά  και ομαδικά σφάλματα, τα τάϊμ άουτ. Για τον λόγο αυτό το κουτί ελέγχου θα πρέπει να διαθέτει στην επιφάνεια του δύο ομάδες κουμπιών , μία για κάθε ομάδα του αγώνα (γηπεδούχος – φιλοξενούμενη). Σε κάθε ομάδα  πρέπει να υπάρχουν κουμπιά  ξεχωριστά για :
  1. Τα τεχνικά σφάλματα των παικτών , ξεχωριστά για κάθε παίκτη
  2. Τα τάϊμ άουτ
  3. Τους πόντους
Ο χειριστής να μπορεί με το πάτημα κάθε κουμπιού να προσθέτει ένα φάουλ στον παίκτη της ομάδας, ένα ή δύο ή τρείς πόντους στην ομάδα, ένα τάϊμ άουτ. Δεν αναφερόμαστε στα ομαδικά σφάλματα γιατί αυτά θα πρέπει να προστίθενται αυτόματα στην ομάδα, κάθε φορά που γίνεται η επιλογή ενός ατομικού σφάλματος. Με τον ίδιο απλό τρόπο θα πρέπει να γίνεται και η διόρθωση των λανθασμένων επιλογών.
Θεωρούμε επίσης απόλυτα αναγκαία την ύπαρξη ενός απλού τρόπου για την μεταφορά από την μια αγωνιστική περίοδο στην άλλη, όπως επίσης και για την διόρθωση του χρόνου αγώνα όταν αυτό πρέπει να γίνει.

Σε πολλούς πίνακες υπάρχει μόνο μια ομάδα κουμπιών  και πολλές φορές δεν υπάρχουν αναλυτικά τα νούμερα των παιχτών, συνήθως λέγετε ότι αυτό το επιβάλλουν λόγοι οικονομικού κόστους της συσκευής. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα ο χειριστής να πρέπει πρώτα να επιλέξει την ομάδα μετά να επιλέξει  με βελάκι που κινείται τον παίχτη και στο τέλος να επιβεβαιώσει με άλλη μία κίνηση την επιλογή του. Το ίδιο πρέπει να κάνει και στην περίπτωση του σκορ, να επιλέξει πρώτα την ομάδα και μετά να προσθέσει το σκορ.
Υπάρχουν πίνακες που εκτός από όλα τα παραπάνω,  χρειάζεται κάθε φορά να  προσδιορίσεις πριν από όλα,  αν θέλεις να προσθέσεις σκορ ή σφάλμα παίχτη.

 Όλες οι παραπάνω δυνατότητες αυτών των πινάκων είναι εξαιρετικές ως προς τον σχεδιασμό τους, όμως είναι αδύνατο να χρησιμοποιηθούν στην διάρκεια ενός αγώνα μπάσκετ αφού έρχονται σε αντίθεση με την ταχύτητα των αντιδράσεων που πρέπει να δίνουν στον χειριστή τους.

ΧΡΟΝΟΜΕΤΡΟ 24 ‘’


Το χειριστήριο της συσκευής των 24 δευτερολέπτων θα πρέπει να δίνει στον χειριστή την δυνατότητα να το χειρίζεται  χωρίς να χρειαστεί να το βλέπει, προκειμένου να επιλέξει κάποια κίνησή του. Για να επιτευχθεί αυτό χρειάζεται οι κινήσεις που θα κάνει, να είναι οι ελάχιστες δυνατές και ο αριθμός των κουμπιών ελέγχου να είναι μικρός.

Για τον λόγο αυτό το χειριστήριο θα πρέπει να ένα μικρό ενσύρματο παραλληλόγραμμο κουτί που θα μπορεί να χωρά μέσα στην παλάμη του χειριστή. Από την πλευρά που έρχεται σε επαφή με το μεγάλο δάκτυλο της παλάμης του να υπάρχει ένας μικρός διακόπτης starstop και από την ακριβώς αντίθετη πλευρά, αυτήν δηλαδή που έρχεται σε επαφή με τον δείκτη της παλάμης  να υπάρχει ένα μικρό μπουτόν που με ένα κλικ θα κάνει reset και με δύο συνεχόμενα κλικ θα  ορίζει ως χρόνο μέτρησης τα 14 δευτερόλεπτα.

Επισημαίνουμε ότι όταν το μπουτόν θα είναι πατημένο συνέχεια στο reset τότε στον πίνακα του χρόνου των 24’’ δεν πρέπει να υπάρχει καμία ένδειξη. Όταν σταματήσουμε να  πατάμε το μπουτόν  – και εφόσον ο διακόπτης είναι στην θέση star - τότε αυτό θα πρέπει να μετρά από την αρχή τον χρόνο των 24 δευτερολέπτων.

Σε περίπτωση που η συσκευή των 24 δευτερολέπτων δεν είναι αυτόνομη αλλά συνδεδεμένη με τον χρόνο του αγώνα, τότε θα πρέπει να σταματά απαραίτητα όταν σταματά ο χρόνος του αγώνα αλλά να μπορεί να ξεκινά αυτόνομα.

 Όταν ο κριτής θελήσει να ρυθμίσει τον χρόνο των 24’’ στα δεκατέσσερα, αυτό να μπορεί να το κάνει με δύο συνεχόμενα κλικ στο κουμπί του reset (δεν πρέπει να ισχύει η προϋπόθεση που υπάρχει σε αρκετά χρονόμετρα μέχρι τώρα ότι για να πάει ο χρόνος των 24 δευτερολέπτων στα 14 πρέπει ο χρόνος του αγώνα να είναι σταματημένος).

Τέλος σε κάθε περίπτωση ακόμα και αν ο χρόνος του αγώνα είναι κάτω από 24’’ να μπορεί αν επιλεγεί από τον χειριστή να μετρήσει χρόνο 14 δευτερολέπτων

Σήμερα  υπάρχουσες συσκευές στην συντριπτική τους πλειοψηφία έχουν πάνω από έξι κουμπιά χειρισμού με ξεχωριστή χρήση το καθένα και μάλιστα επιφανειακής επαφής. Στην κυριολεξία ο χειρισμός απαιτεί ο χειριστής να βλέπει περισσότερο  τα δάχτυλά του πάνω στην συσκευή στην προσπάθειά του να κάνει όχι μόνο την σωστή επιλογή αλλά και για να διαπιστώσει αν τελικά  πάτησε σωστά το κουμπί επιλογής.

Τελειώνοντας είναι ανάγκη να τονίσουμε  πως κατά την γνώμη μας, η λειτουργικότητα των συσκευών που περιγράψαμε παραπάνω ως απόλυτα αναγκαία δεν δημιουργεί πρόσθετο κόστος για την κατασκευή τους, αφού ο τρόπος λειτουργίας τους είναι περισσότερο θέμα προγραμματισμού.